Ja of nee voor Brouwerseiland: wat is juist?

peter.jpgwoensdag 18 november 2020 19:39

Ondanks dat de ChristenUnie geen raadszetel heeft en dus niet mee mocht stemmen over dit belangrijke dossier, willen we toch graag onze visie met jullie delen.

Enerzijds is het een groots en ambitieus plan waar al veel geld en energie in is gestoken, zowel door investeerders als lokale ondernemers. Het zou tevens een flinke boost geven aan zowel de werkgelegenheid, inkomsten en het creëren van hoogwaardige recreatie. En dan zou de huidige slechte situatie van het haventje ook opgelost worden, zonder dat dit ons veel geld kost. Anderzijds is het een te groot plan, waar veel kapitaal in omgaat en gebruik van gaat maken, waar een stukje unieke natuur zou moeten wijken voor kunstmatige bouw, waar de ruimte nu beschikbaar is voor iedereen en niet alleen voor een select gezelschap. In het verleden heeft de ChristenUnie voor dit plan gestemd (toen zaten we nog in de coalitie). Nadat dit plan door de rechter is terugverwezen hebben we in 2019 tegengestemd, vooral doordat we een andere kijk kregen op dit te grote plan.

Stemmen met je hart of met je verstand: het kan soms een wereld van verschil zijn. Aan de éne kant zien we de grote economische voordelen, maar maken we ons zorgen om de grootheid van dit plan en zorg om de natuur. Alles op een rijtje zettend, alsmede ook de voorgeschiedenis in ogen nemend, maar ook onze veranderde inzichten, zegt de fractie van de ChristenUnie nee tegen dit plan.

Uiteindelijk is het bestemmingsplan Brouwerseiland in stemming gebracht in de gemeenteraad en heeft de raad met een grote meerderheid tegen gestemd.

De ChristenUnie blijft zich inzetten voor een eiland waar natuur en recreatie samen een weg kunnen vinden, waar onze unieke natuur in stand blijft en er recreatie mogelijk is voor iedereen, ongeacht status of inkomen.

Peter Legemate