Verantwoordingsdebat VRZ

veiligheidsregiozaterdag 18 februari 2017 10:54

Donderdag 9 februari heeft de raad een zogenaamd verantwoordingsdebat over de VRZ gehouden. Dit was een extra raadsvergadering.

Voorafgaande aan de raadsvergadering heeft de heer Lonik (bestuursvoorzitter van de VRZ) een presentatie gegeven over de afgelopen periode van onrust binnen de VRZ, over de uitkomsten van het onderzoeksrapport en het toekomstbeeld. In het debat heeft de ChristenUnie aangegeven dat ook de heer Lonik zijn functie ter beschikking moet stellen. Het is niet te verkopen dat de directeur wordt ontslagen en dat de voorzitter van het DB aanblijft.

Tot en met 9 februari heeft onze fractie het bestuur van de VRZ (de dertien Zeeuwse burgemeesters) verweten dat het hun aan zelfreflectie heeft ontbroken. Op die datum werd het rapport bekend gemaakt en lag er een tienpuntenplan vanuit het bestuur om de VRZ weer vlot te trekken. Geen enkel woord over de afgelopen periode, waarbij de gemeenteraden niet zijn ingelicht. Maar gewoon verder alsof er niet gebeurd was. Tijdens het debat heeft burgemeester Rabelink zich goed verdedigd en zagen we een burgemeester die de fouten vanuit het bestuur erkende, maar belangrijker nog, een burgemeester die duidelijk aangaf wat er uit geleerd is. Er is tijdens deze raadsvergadering een raadsbreed amendement ingediend waarbij de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland oproept:

• Het dagelijks bestuur van de VRZ te verzoeken voortvarend aan de slag te gaan met het opstellen van een breed gedragen plan van aanpak en: a. zich de komende periode als bestuur, maar ook als directie bij het opstellen van het plan van aanpak en de implementatie te laten bijstaan door een of meer extern (bestuurlijk) deskundige begeleiders;
  • De externe begeleidingscommissie onder voorzitterschap van een algemeen bestuurslid in te stellen en dit betreffende algemeen bestuurslid gedurende de werkzaamheden van deze commissie als waarnemer aan het dagelijks bestuur toe te voegen met de bevoegdheid om gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen, in het bijzonder voor de portefeuille bedrijfsvoering;
  • De raadsleden Joppe en Lievense aan te wijzen als leden van de in te stellen raadsklankbordgroep;
  • Op korte termijn in overleg te treden met de verantwoordelijk minister om te komen tot een experiment voor de bekostigingssystematiek en politiek-bestuurlijke structuur van de veiligheidsregio’s, met als doel te onderzoeken of hier uiteindelijk (landelijk) verbeteringen in kunnen worden aangebracht.

De ChristenUnie heeft tevens haar enorme waardering en respect uitgesproken voor al die vrijwilligers, die gewoon hun werk zijn blijven doen. Ondanks alle negatieve berichten in de pers en alle minder leuke besluiten die er over de brandweer zijn genomen. Als vrijwilliger wordt je ondergebracht in een organisatie waar je niet om heb gevraagd. En dan toch je werk blijven doen, dat verdient respect.

Wim Dorst

Reacties op 'Verantwoordingsdebat VRZ'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.