Johan Pannekoek niet langer raadslid namens ChristenUnie

LOGO-CU-Nieuwsberichtvrijdag 04 oktober 2019 14:10

Johan Pannekoek is niet langer raadslid namens de ChristenUnie Schouwen-Duiveland. Volgens het bestuur van de ChristenUnie kan hij niet langer geloofwaardig optreden als vertegenwoordiger van de ChristenUnie. Het bestuur heeft hem gevraagd zijn zetel op te geven, maar hij heeft aangegeven de zetel die de ChristenUnie bij de laatste verkiezingen behaalde mee te nemen naar het CDA.

Johan zat vanaf 2014 namens de ChristenUnie in de gemeenteraad. In de afgelopen tijd hebben we verschillende gesprekken gevoerd over het uitvoeren van de rol van raadslid namens de ChristenUnie en wat we daarin belangrijk vinden. Vorige maand hebben we vast moeten stellen dat we op dit vlak niet tot elkaar konden komen en er bij beide partijen een gebrek aan vertrouwen was. Daarna heeft het bestuur aan hem gevraagd zijn zetel op te geven. Johan vroeg hierna om bedenktijd en heeft deze gekregen. In die periode is hij met het CDA in gesprek gegaan over aansluiting bij de CDA-fractie.

Het ChristenUnie-bestuur is ontdaan door deze loop van gebeurtenissen. Johan was ruim vijf jaar actief als vertegenwoordiger van de partij in de lokale politiek. De manier waarop daar nu een einde aan komt is pijnlijk, maar onvermijdelijk. Door het besluit om de zetel van de ChristenUnie mee te nemen naar het CDA is de ChristenUnie niet meer vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland. Dat is teleurstellend nieuws voor al onze leden, maar ook voor de ongeveer 1200 mensen die bij de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen op de ChristenUnie gestemd hebben.

Op 8 oktober was er een openbare ledenvergadering ingepland. Deze ledenvergadering wordt gezien de omstandigheden een besloten ALV.

Archief > 2019 > oktober