Initiatiefvoorstel brandweerpost Dreischor

brandweerdonderdag 28 september 2017 22:00

Afgelopen donderdag heeft ons raadslid Wim Dorst als voorzitter van de raadswerkgroep brandweer een raadsbreed initiatiefvoorstel ingediend met betrekking op de brandweerpost Dreischor. Dit voorstel behelst het starten van een pilot voor drie jaar waarbij de gemeente ieder jaar een bijdrage levert van 50.000 euro per jaar. De VRZ zal op haar beurt dan ook de zorgen dat Dreischor een volwaardige post kan hebben, ook wat betreft de materialen en andere noodzakelijke voorwaarden. De brandweerpost zal op haar beurt zorg dragen voor voldoende bemensing en dus actief op zoek gaan naar (voldoende) vrijwilligers. Als gaande de periode blijkt dat Dreischor voldoet aan de criteria om als volwaardige post te worden aangemerkt stopt de pilot, en dus ook de bijdrage vanuit de gemeente en zal het worden omgezet in beleid.

De ChristenUnie is blij maar vooral trots op de vrijwilligers van de post Dreischor. Jarenlang hebben zij geknokt voor hun post en voor de veiligheid van hun inwoners. En met resultaat. Ook de samenwerking tussen de VRZ en de raadswerkgroep hebben wij als zeer prettig ervaren. Voorgaande jaren hebben wij als fractie met regelmaat kritiek geuit op de manier van communiceren vanuit de VRZ. Hier heeft de VRZ in geïnvesteerd en dit heeft geresulteerd in een zeer prettige, constructieve en open samenwerking. Wat de ChristenUnie betreft gaan we op deze voet verder.

Nu het voorstel is aangenomen door de gemeenteraad, is het afwachten hoe het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur van de VRZ hier op reageert, als dit positief is kan de pilot van start. Er moeten dus nog twee hobbels genomen worden, namelijk een besluit van het dagelijks bestuur en een besluit van het algemeen bestuur. Als ChristenUnie hebben we hier het volste vertrouwen in dat ook zij positief op dit voorstel zullen reageren.

Archief > 2017 > september