Jachthaven voor de Toekomst

havenvrijdag 28 februari 2014 21:00

De jachthaven van de toekomst mag wat ons betreft verder gaan met de planontwikkeling, maar de ChristenUnie blijft kritisch. De jachthaven biedt prachtige kansen, er komen mooie nieuwe huisjes die de bezoekers de natuur van de Grevelingen laten beleven. Tegelijk is deze jachthaven wel een bedreiging voor de watersporters die er nu al zitten en willen we voorkomen dat het weer een volgebouwd gebied wordt.

Er mogen maximaal 600 woningen komen, maar hoewel de ondernemer aangeeft dat het er allemaal ruimtelijk uit blijft zien hebben we daar onze twijfels over. Zeker als de ondernemer ook 12 meter onder laagbouw verstaat. Ook de verkeersafhandeling is nog niet duidelijk. Daarom willen we eerst het beeldkwaliteitsplan zien en het verkeersdossier om tot een eindoordeel te komen. Dat dan eerst de palingvissers gecompenseerd moeten worden die hun fuiken niet meer kwijt kunnen is gelukkig ook voor het college vanzelfsprekend.

De surfers hebben de raad opgeroepen hier niet mee door te gaan. Er werd ook door hen gesteld dat grote surfevenementen niet meer door zouden kunnen gaan. We dagen hen uit om met cijfers te komen van bezoekers en bestedingen bij ondernemers zodat de raad een echte afweging kan maken. Ze hebben nog een paar maanden.

Erika Capelle-Klap