‘Zoveel hoofden, zoveel zinnen’

Raadszaaldonderdag 22 juni 2017 21:17

Zo luidt een oud spreekwoord. Dit betekent zoiets als ‘Iedereen heeft een eigen mening en men kan daardoor moeilijk tot een gezamenlijke oplossing komen’. Dit spreekwoord popte de laatste jaren nogal eens op als het over de realisatie van Brouwerseiland ging en de ChristenUnie met verschillende belanghebbenden sprak. Toch is er na maanden van trekken, duwen, masseren en onderhandelen witte rook.

De Kaders voor Brouwerseiland
Eind van deze maand vindt er besluitvorming plaats over de laatste schakel in de ketting ‘Realisatie Brouwerseiland’, het ontwerp bestemmingsplan. Het sluitstuk dat eigenlijk geen sluitstuk is. De discussie verbreedt zich wederom tot een overall discussie over voor of tegen dit project. Graag neem ik u mee in onze afwegingen.

Jaren geleden inmiddels hadden wij als ChristenUnie een zwaar hoofd in een project "Jachthaven van de Toekomst" waar meer dan 600 eenheden gerealiseerd zouden worden en waar wij zo links en rechts behoorlijk wat op aan te merken hadden. Een lastig punt voor onze fractie. Hoe ga je hierin staan. Kort en goed, wij hebben destijds een kader geschetst waaraan dit plan moest voldoen. Voldeed het daaraan niet, dan stemmen we tegen, zo hielden we elkaar voor. Onze inbreng in de commissie- en raadsvergaderingen is dan ook altijd gericht geweest op die kaders. U herkent wellicht de onderwerpen: aantal vakantie-eenheden, hoogte- en zichtlijnen, verkeersafwikkeling, compensatie visserij, compensatie surfoever en het uitvoeren van een gedegen windonderzoek.

Partijen vinden elkaar
Brouwerseiland transformeerde zich door de jaren heen tot een plan dat binnen ons gestelde kader past. We zijn onder de indruk van zaken zoals natuurontwikkeling boven en vooral ook onderwater. Miljoenen worden geïnvesteerd in de verbetering van natuur en de jaarlijkse erfpachtgelden komen via het schap Zuidwestelijke Delta ten goede aan de flora en fauna van de Grevelingen. Op deze wijze kan deze parel de impuls krijgen die het verdient. In de programmabegroting van de Zuidwestelijke Delta lezen we dat men om tafel gaat met de watersporters over compensatie van ligplaatsen die vervallen in de Middelplaathaven en aan de Kabbelaarsbank. Er kwam consensus over compensatie van de visserij, er werd een gedegen windonderzoek uitgevoerd. Maar daar bleef een consensus uit. De standpunten verhardden zich en als Ieren en Britten op één land werd er gesproken over mogelijke compensaties en/of oplossingen voor wind- en parkeerruimte.

Bij kalm weer is iedereen stuurman. Echter de ChristenUnie heeft zich de afgelopen hectische maanden samen met een aantal andere partijen ingezet voor een goede invulling van het laatste punt uit de motie van 2010. Wat een onmogelijke opgave leek, blijkt een haalbare kaart te zijn geweest. We zijn altijd in gesprek gebleven met de ontwikkelaar, surfers, watersporters en eilandbewoners die zich betrokken voelen. Na maanden van trekken, duwen, masseren en onderhandelen is er witte rook. Er is gehoor gegeven aan de inspanningsverplichting die Brouwerseiland B.V. heeft en de gesprekken van de werkgroep breiden zich uit naar de gemeente Goeree Overflakkee. En zo is er consensus bereikt over de compensatie van surfoever door een herinrichting te ontwikkelen aan de zuidelijke kant van de Kabbelaarsbank. Een surfoever met parkeerplaatsen rechtstreeks aan het water. Alle betrokken partijen die gericht zijn op een oplossing hebben aangegeven dat zij tevreden zijn met deze invulling. Brouwerseiland B.V. heeft aangegeven dat zij bereid is in dit gebied te investeren. Dit stemt ons optimistisch en tevreden. Het is het loon op hard werken en ik wil de betrokken collega’s daar dan ook hartelijk voor danken.

Wij hebben ervoor gekozen iets te doen en het maximale te doen zonder de boel op slot te gooien. U kunt van de ChristenUnie verwachten dat wij in de komende tijd de betrokken partijen blijven stimuleren tot een gedegen akkoord te komen. Zoals eerder beschreven is er goede hoop…

Als u inhoudelijke vragen hebt over dit dossier staan wij u graag te woord!

Johan Pannekoek

Archief > 2017 > juni