Realistisch toekomstbestendig onderwijs

schoolmaandag 15 mei 2017 19:30

Een miljoenen project gaat het worden, de nieuwbouw van de Pontes Pieter Zeeman. Menig raadslid was euforisch dat ze zoveel geld uit kon en mocht geven. De ChristenUnie was wat realistischer. Voor de nieuwbouw van de Pontes wordt ruim 20 miljoen uitgetrokken, de grootste investering die ik mij als raadslid kan herinneren. Het is ook een bijzondere uitgave om een nieuw schoolgebouw neer te zetten in een tijd waar leerlingaantallen afnemen.

Nu komen er naast de Pontes Pieter Zeeman in het gebouw ook twee scholen die speciaal onderwijs bieden, namelijk de Meie en de Beatrixschool. Deze twee scholen hebben recht op een nieuwe locatie, al jaren lang wachten zij op een betere huisvesting. De ChristenUnie fractie zal zich dan ook zeker inzetten om dit te realiseren. Maar, er lopen op het gebied van onderwijs een flink aantal zaken door elkaar heen.

De gemeente moet drie zaken in de gaten houden. In het Integraal huisvestingplan (IHP) worden de prognoses van de leerlingen m.b.t. het basisonderwijs weergegeven en op basis van deze cijfers wordt er gekeken welke basisscholen er uit kunnen breiden en welke niet. Die keuzes hebben gevolgen voor het voortgezet onderwijs. Ten tweede zullen de coalitieonderhandeling gevolgen hebben voor de portemonnee van de gemeente. Maar welke, dat weten we nog niet. En dan is er de keuze rond nieuwbouw voor het voortgezet onderwijs in Zierikzee.

Een logische gang van zaken zou zijn om bij de leerlingprognoses te beginnen. Want de aanwas voor de Pontes Pieter Zeeman moet toch echt vanuit het basisonderwijs komen. Daarna de financiën en dan eindig je vanzelf van bij de keuze voor nieuwbouw en kan je als gemeenteraad een weloverwogen keuze maken. Maar bij een weloverwogen keuze hoort ook het in kaart brengen van alternatieven, en dat is nog te weinig gebeurd. Nu is verbouwen nauwelijks voordeliger. Maar de ChristenUnie heeft het college gevraagd in gesprek te gaan met het Calvijn College en de Prins Maurits scholengemeenschap, de andere twee middelbare scholen waar jongeren van Schouwen-Duiveland naar toe gaan. De SGP voegde daar het Hoornbeeck college aan toe. Onze vraag is om te kijken welke mogelijkheden deze drie (deels nog groeiende) scholengemeenschappen zien voor een eventuele locatie op Schouwen-Duiveland. De wethouder heeft toegezegd om in contact te treden met bovenstaande scholen om de mogelijkheden dan wel onmogelijkheden in kaart te brengen mits dit het proces niet vertraagt.

Op 24 mei aanstaande wordt de raad geïnformeerd over de financiën, deze werd gewaarschuwd dat er een enorme grote druk ligt op de begroting van de gemeente en ook op die van het IHP. Als we nu ruim 20 miljoen uitgeven aan het voortgezet onderwijs zal er bar weinig financiële ruimte beschikbaar zijn om aanbevelingen voor het basisonderwijs te realiseren.

Het is nu nog niet te laat om alternatieven te onderzoeken, en de leerlingprognoses zijn niet goed. We kregen het verwijt te negatief te zijn. Maar dat de nieuwbouw mogelijk nu al zo wordt gebouwd dat het in de toekomst omgezet/omgebouwd kan worden naar kantoren of appartementen, laat zien dat de opmerkingen en de bezorgdheid van de ChristenUnie als reëel beschouwd kan worden. Is het nu zoveel moeite om te kijken of je nog meer partijen kan betrekken om het voortgezet onderwijs in alle breedte proberen te behouden voor onze gemeente? Is het nu zoveel moeite om deze beslissing uit te stellen nadat we alle financiën inzichtelijk hebben? We zijn tenslotte wel met gemeenschapsgeld bezig. En we wachten af of de andere politieke partijen ook na de financiële presentatie van 24 mei nog steeds zo overtuigd zijn van nieuwbouw, of dat ze misschien ook reëel proberen te zijn.

De nieuwbouw voor de Beatrixschool en de Meie staat buiten kijf. Hier moet wat onze fractie betreft gelijk mee worden gestart, maar laten we voor het voortgezet onderwijs een pas op de plaats maken, want voor de ruimte hoeven we het niet te doen, het huidige gebouw staat al voor een groot deel leeg.

Wim Dorst

Archief > 2017 > mei