Landbouw: wat doen we wel en niet in de polder

IMG_5064woensdag 19 april 2017 21:00

Afgelopen vrijdag is de gemeenteraad op uitnodiging van Agrarisch Schouwen-Duiveland (ASD) op werkbezoek geweest. Het bezoek ging langs een landbouwbedrijf met kleinschalige varkenshouderij als nevenactiviteit en langs een akkerbouwer die verschillende soorten teelt en verhandelt. De gemeente moet dit type bedrijven goed in het oog houden, want ze zijn gebonden aan zeer strenge wetgeving.

De ChristenUnie is trots dat we een bedrijf hebben dat zich blijft onderscheiden met kleinschalige veehouderij en met oog voor het dierenwelzijn. Dan moet natuurlijk de consument niet achterblijven en bereid zijn iets meer te betalen voor dit type vlees.

Ook bij het akkerbouwbedrijf kregen we inzicht in de steeds meer groter wordende vraag naar producten. Duidelijk werd dat deze groenten vanaf het bedrijf consumptieklaar worden geleverd aan grote winkelketens. Wij vragen ons af of je dat moet willen. Landbouw is onderdeel van onze genen, maar betekent dit dat we binnen het landbouwbedrijf een fabrieksmatige verpakkingsinstallatie moeten toestaan? Dit zorgt voor een grote toename van vrachtverkeer in onze polders en grotere verwerkingshallen die nodig zijn om te voldoen aan de vraag. De verwerking en de verpakking van al deze producten moet wat ons betreft plaats vinden op de bedrijventerreinen in onze gemeente en niet in de polder. We gaan graag als fractie nog eens in gesprek met de sector om het hierover te hebben. Tegelijk zien we wel degelijk de energie die onze akkerbouwers steken in innovatie en samenwerking met de natuur, want ook dat gebeurt!

Wim Dorst

Varkens in stal