Imago onderzoek Schouwen-Duiveland

Gemeente_Schouwen-Duivelandvrijdag 24 maart 2017 23:18

Afgelopen maandag was er een openbare presentatie over de uitkomsten van een imago onderzoek van de gemeente Schouwen-Duiveland. De gemeente wil in beeld krijgt in hoeverre onze gemeente zich onderscheidt van andere kustgemeenten, zijn we aantrekkelijker voor toeristen?

Als eerste is gekeken naar de motivatie voor een korte of een lange vakantie. Op nummer 1 stond onze prachtige natuur, maar liefst 83% van de respondenten vindt dit een reden om een langere vakantie te boeken in onze gemeente. Een 61% komt voor onze kust en stranden, 42% voor attracties en 31% voor de watersportrecreatie. Wat ons opviel was dat vakantiegangers eerder kiezen voor de Zuid- en Noord-Hollandse kustgebieden dan voor de Zeeuwse kust, een kust die zeker in onze gemeente niet is aangetast door strandhuisje etc. Een groot deel van de vakantiegangers laat hun keuze hier blijkbaar niet vanaf hangen. Toen onze fractie het navroeg bleek dat Brouwerseiland niet door respondenten en ook niet door de onderzoekers is genoemd.

Het onderzoek toont ook aan dat niet veel vakantiegangers nu specifiek uitspraken in Schouwen-Duiveland te zijn, maar gaven aan in Zeeland op vakantie te zijn. Meestal voldeed de vakantie aan de verwachtingen, als er iets niet voldeed dan was dat het weer. Schouwen-Duiveland zagen de respondenten vooral als een eiland met natuurlijke kust en strand, fietsmogelijkheden en een eiland waar je tot rust kan komen.

Wat ons nog meer opviel was dat er veel herhalingsbezoeken plaats vinden, maar dat Belgen de Zeeuwse kust duidelijk minder aantrekkelijk dan de Zuid- Hollandse kust of de Wadden vinden. En, het grootste gedeelte toeristen zien wel de verschillende watersporten maar doen er zelf niet actief aan mee.

Wat we hiermee kunnen? Door onze gemeente als merk op digitale markt te zetten, krijgt Schouwen-Duiveland meer bekendheid. We moeten ook onderscheidend blijven, zonder kustbebouwing, maar met bijvoorbeeld een Brouwerseiland. En de bewoners mogen vooral trots zijn op wat we hebben en ook op wat we niet hebben.

Wim Dorst

Archief > 2017 > maart